Cykl STUDIUM ZMIANY to próba spojrzenia na wszystkie znaczenia, jakie zawierają się w pojęciu „zmiana”. Obrazy tego cyklu komponuję z mniej lub bardziej abstrakcyjnych form. Są to, z jednej strony niedookreślone plamy koloru, z drugiej duże płaszczyzny wypełnione przenikającymi się w sposób przypadkowy barwami i kształtami. Posługuję się regularnymi i nieregularnymi figurami geometrycznymi, sięgam po znaki i symbole.
Barwne plamy i nieregularne formy zastępują prawdziwe przedmioty, rekwizyty, detale codzienności. Kwadratowe podobrazia o tych samych wymiarach, identyczne figury ulokowane w odmienny sposób, w różnych miejscach, zabarwione na każdym płótnie inaczej, osadzone w przestrzeni innych barw. Pokazuję jak niewiele trzeba zmienić, aby wszystko było inne.
W obrazach cyklu „Studium zmiany” bliźniacze, syntetyczne sylwetki nakładają się na siebie, przesłaniają, zastępują. Kwadratowe podobrazia o tych samych wymiarach, identyczne figury ulokowane w odmienny sposób, w różnych miejscach, zabarwione na każdym płótnie inaczej, osadzone w przestrzeni innych barw. Chociaż są jednakowe, bardzo się różnią. Paradoks? Tło tych obrazów jest równie ważne jak postacie. Istnieje między nimi (tłem i sylwetką) silna więź. Wpływają na siebie. Są powiązane. To wszystko sprawia, że mimo zastosowania oszczędnych środków otrzymujemy przekaz, który mówi o tym, jak niewiele trzeba zmienić, aby wszystko było inne. Jak niewiele musi się zmienić. Czasem los się do nas uśmiecha, i zdobywamy fortunę, innym razem pozornie drobny błąd rujnuje całe życie. Nie mamy na to wpływu. Mamy na to wpływ.
Wszystkie obrazy nowego cyklu komponuję z mniej lub bardziej abstrakcyjnych form. Są to, z jednej strony niedookreślone plamy koloru, z drugiej duże płaszczyzny wypełnione przenikającymi się w sposób przypadkowy barwami i kształtami. Posługuję się regularnymi i nieregularnymi figurami geometrycznymi, sięgam po znaki i symbole. Barwne plamy i nieregularne formy zastępują prawdziwe przedmioty, rekwizyty, detale codzienności. Stanowią równoprawną część przedstawienia. Wydaje mi się, że żadne realistyczne odwzorowania nie pokażą istoty współczesności, tego co z jednej strony jest polem nieograniczonych możliwości, z drugiej przytłaczającym wysypiskiem śmieci.
Wprowadzenie do cyklu – Academia.edu
Wirtualny katalog wystawy [wszystkie obrazy 2015]
Wirtualna wystawa w Galerii ArtPub